• Fundacja Instytut Państwa i Prawa
  • Prawo
  • Kultura i edukacja
  • O naszej fundacji
  • Już wkrótce
  • Wydarzenia
  • Realizowane projekty
  • Opieka nad zespołem: Krynickie Studio Baletowe im. Władysława Szlęka
  • Wesprzyj nasze działania
  • Zamówienia publiczne
  • Uzyskane wsparcie
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • biuro@fundacjaipp.pl
Fundacja Instytut Państwa i Prawa
Fundacja Instytut Państwa i Prawa
  • Prawo
  • Kultura i edukacja
  • Zespół baletowy
  • Wydarzenia
  • Projekty
  • Uzyskane wsparcie

  • Zamówienia publiczne
  • Wesprzyj nas
  • Uzyskane wsparcie
  • Kontakt

To była prawdziwa duchowa uczta. Balet w nowosądeckim amfiteatrze - Fundacja Instytut Państwa i Prawa


Fundacja Instytut Państwa i PrawaKultura i edukacja Wydarzenia To była prawdziwa duchowa uczta. Balet w nowosądeckim amfiteatrze

Amfiteatr w Parku Strzeleckim w Nowym Sączu gościł zespół Baletu Dworskiego Cracovia Danza, który wspólnie z dziećmi z Krynickiego Studia Baletowego im. Władysława Szlęka wystawił spektakl „Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej”.

Plakat promujący wydarzenie

Na początek roku szkolnego Balet Cracovia Danza powrócił z historią o szkole baletowej i zespole tanecznym prowadzonych w XVIII wieku na dworze Branickich w Białymstoku. Spektakl „Pierwsze baletu początki – W operalni Hetmanowej” w choreografii Romany Agnel i Dariusza Brojka. W przedstawieniu opowiadającym o korzeniach profesjonalnego baletu obok tancerzy Baletu Cracovia Danza wystąpiły dzieci i młodzież dziełającego przy Fundacji Instytut Pańśtwa i Prawa Krynickiego Studia Baletowego im. Władysława Szlęka, którym kieruje Małgorzata Malczak. 

fot. Kamila Obrzut

Historia baletu polskiego sięga XVIII wieku. Wówczas rody magnackie zaczęły zakładać własne szkoły i zespoły baletowe, kształcąc w ten sposób pod kierunkiem zagranicznych mistrzów pierwszych polskich tancerzy. Takim rodem byli Braniccy. W ich rezydencji w Białymstoku została utworzona szkoła baletowa i działający przy teatrze dworskim balet.

Przedstawienie ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. Poprzez prezentację oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louisa Pecourta) i odpowiedni dobór muzyki i tańców, pokazuje, jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich.

fot. Kamila Obrzut

W przedstawieniu zawarte zostały m.in.: rekonstrukcja lekcji tańca, uczniowska gala, audycja baletowa, spektakl baletowy, popisy mistrzów czy wielki bal na dworze Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełnią takie tańce jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully’ego. Nie zabraknie też znanego Poloneza G-dur Macieja Radziwiłła czy fragmentów bardzo słynnego w tamtym czasie baletu L’Europe Galante (Wykwintna Europa) André Campry.

Spektakl był elementem projektu dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu Kultura Dostępna, którego operatorem jest Narodowe Centrum Kultury. Wcześniej w ramach tego samego projektu zawodowi tancerze z zespołu Cracovia Danza prowadzili w Krynicy-Zdroju warsztaty baletowe dla dzieci, które przygotowały je do występów w przedstawieniu.

Przedstawienie zrealizowali:

Scenariusz i inscenizacja – Romana Agnel
Choreografia – Romana Agnel, Dariusz Brojek
Oryginalne choreografie z epoki – Louis Pecourt
Choreografie poloneza Eyblera i Uroczystego – Leszek Rembowski

Kierownictwo muzyczne – Anna Śliwa
Kostiumy – Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
Scenografia – Krzysztof Antkowiak
Asystent choreografa – Marta Baranowska

Przygotowanie uczennic Krynickiego Studium Baletowego – Nikoleta Giankaki
Muzyka: A.Corelli, L.Boccherini, J.L.Eybler, L.Lacoste, J.B.Boismortier, A.Campra, J.B.Lully, J.J.Fux, M.Radziwiłł.
Produkcja: Fundacja Instytut Państwa i Prawa


Aktualności

  • Solidarni z Ukrainą – Opowieści Muzyczne w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ
  • Koncert Galowy na zakończenie roku artystycznego
  • Niezapomniany koncert w limanowskiej Bazylice
  • Koncert Sylwestrowy “100 lat polskiej rozrywki”
  • Jan Kiepura na stulecie zwycięskiego III powstania śląskiego – rozmowa z Martą Malec-Lech Członkiem Zarządu Województwa Małopolskiego.
  • 100. rocznica III powstania śląskiego
  • Wyposażenie dla Krynickiego Studia baletowego im. W. Szlęka
  • Grzegorz Gerwazy Gorczycki — Polski Haendel
  • Finał 47. Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”
  • To była prawdziwa duchowa uczta. Balet w nowosądeckim amfiteatrze
  • “Moja edukacja to ważna sprawa” – projekt edukacyjny
  • Wirtualna wystawa fotografii uczestniczek projektu: Fotografia jako terapia – zajęcia dla niepełnosprawnych Amazonek

Pliki Fundacji IPiP do pobrania

Icon

Umowa o wolontariat

1 file(s) 36.12 KB
Download
Icon

Statut organizacji

1 file(s) 88.28 KB
Download
Icon

Regulamin organizacji

1 file(s) 68.87 KB
Download
Fundacja Instytut Państwa i PrawaKultura i edukacja Wydarzenia To była prawdziwa duchowa uczta. Balet w nowosądeckim amfiteatrze

Prawnik – porady prawne | Nowy Sącz, Limanowa, Gorlice, Stary Sącz, Krynica-Zdrój, Muszyna, Chełmiec, Łącko, Piwniczna, Grybów, Łososina Dolna, Korzenna

Nasza Fundacja prowadzi opiekę nad zespołem baletowym

Krynickie Studio Baletowe
Fundacja Instytut Państwa i Prawa
Fundacja Instytut Państwa i Prawa
33-300 Nowy Sącz
ul. Stefana Czarnieckiego 5
  • Prawo
  • Kultura i edukacja
  • O naszej fundacji
  • Wesprzyj nasze działania
  • Uzyskane wsparcie
  • Zamówienia publiczne
  • Kontakt

  • biuro@fundacjaipp.pl
  • Archiwalna wersja strony