Koszt holowania oraz najmu pojazdu zastępczego (szkoda majątkowa) - Fundacja Instytut Państwa i Prawa
Nie budzi żadnych wątpliwości, że koszt holowania uszkodzonego pojazdu stanowi normalne następstwo zdarzenia komunikacyjnego, tym samym poszkodowanemu przysługuje zwrot poniesionych kosztów, holowania zarówno do warsztatu jak i miejsca zamieszkania.
Ważne: Poszkodowany zobligowany jest dążyć do zmniejszenia skutków szkody, tym samym poniesiony koszt holowania nie może być dowolny, lecz winien odpowiadać rynkowym ceną usługi.
Poszkodowanemu przysługuje zwrot poniesionych kosztów najmu pojazdu zastępczego. Wskazane stanowisko wyrażone zostało m.in. wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 września 2004 r. (sygn. IV CK 672/03), w którym przyjęto, iż utrata możliwości korzystania z rzeczy wskutek jej zniszczenia stanowi szkodę majątkową. Poniesione zaś przez poszkodowanego koszty najmu pojazdu zastępczego, mieszczą się w granicach skutków szkody podlegających wyrównaniu. Ponadto, Sąd Najwyższy podkreślił, iż postulat pełnego odszkodowania przemawia za przyjęciem stanowiska o potrzebie zwrotu przez ubezpieczyciela tzw. wydatków koniecznych, potrzebnych na czasowe używanie zastępczego środka transportu w związku z niemożliwością korzystania z niego wskutek zniszczenia. Termin „wydatków koniecznych” oznacza przy tym wydatek niezbędny dla korzystania z innego pojazdu w takim samym zakresie, w jakim poszkodowany korzystałby ze swego środka lokomocji, gdyby mu szkody nie wyrządzono.
Ważne: Zwrot kosztów najmu pojazdu zastępczego przysługuje zarówno osobą fizycznym, wykorzystującym pojazd wyłącznie dla celów osobistych, jak również przedsiębiorcą, wykorzystującym pojazd w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa.
Ważne: Dostęp do komunikacji publicznej, nie stanowi przesłanki uzasadniającej odmowę pokrycia kosztów najmu pojazdu zastępczego.
Należy przyjąć, że czas najmu pojazdu zastępczego, za który przysługuje poszkodowanemu zwrot kosztów wyznacza w rzeczywistości rodzaj powstałej szkody.
Przy szkodzie częściowej, za uzasadniony należy przyjąć czas konieczny do dokonania naprawy, tj., okresu, w którym uszkodzony pojazd w normalnym toku mógł zostać naprawiony z uwzględnieniem czynności procesu likwidacji szkody. Czas ten będzie zatem zależny od okoliczności danego przypadku, przy uwzględnieniu wielu istotnych czynników (np. czasu dokonania oględzin uszkodzonego pojazdu przez przedstawiciela zakładu ubezpieczeń, zamówienia, dostarczenia i koniecznego oczekiwania na niezbędne do naprawy części itp.).
Przy szkodzie całkowitej, za uzasadniony należy przyjąć czas od dnia zniszczenia pojazdu, do dnia, w którym poszkodowany mógł nabyć nowy pojazd.