Szkoda majątkowa - informacje ogólne

Wysokość szkody majątkowej jest określana na podstawie art. 361 kodeksu cywilnego, statuującego zakres odpowiedzialności zobowiązanego do odszkodowania, który ponosi odpowiedzialność zarówno za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła jak również za straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Odpowiedzialność zobowiązanego dotyczy zatem dwóch aspektów, tj. straty rzeczywistej (damnum emergens) oraz szkody w postaci utraconych korzyści (lucrum cesans).

Wyrażona w art. 361 k.c. zasada pełnej kompensację szkody, sprowadza się zatem do wyrównania powstałej szkody, polegające na przywróceniu majątku poszkodowanego do stanu sprzed wystąpienia szkody.

W przypadku szkody komunikacyjnej stratą będą więc przede wszystkim koszty poniesione przez poszkodowanego związane z naprawą pojazdu lub zakupu pojazdu porównywalnego, na powypadkowe badanie techniczne, holowanie, czy na wynajem pojazdu zastępczego, ale także inne przedmioty, które uległy uszkodzeniu w wyniku zdarzenia drogowego oraz w pewnych przypadkach utrata wartości handlowej pojazdu.

W zakresie utraconych korzyści, odpowiedzialność zobowiązanego polegać będzie w zasadzie na kompensacji utraconych na skutek wypadku zarobków poszkodowanego.

Podsumowując wskazać należy, że wysokość odszkodowania, stanowiąca równowartość poniesionej przez poszkodowanego szkody, ustalana musi być odrębnie dla każdego przypadku. Wobec powyższego koniecznym może okazać się zasięgnięcie opinii prawnika (adwokat lub radca prawny). 

color-blocks-2

Szkoda majątkowa - informacje ogólne

Wysokość szkody majątkowej jest określana na podstawie art. 361 kodeksu cywilnego, statuującego zakres odpowiedzialności zobowiązanego do odszkodowania, który ponosi odpowiedzialność zarówno za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła jak również za straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Odpowiedzialność zobowiązanego dotyczy zatem dwóch aspektów, tj. straty rzeczywistej (damnum emergens) oraz szkody w postaci utraconych korzyści (lucrum cesans).

Wyrażona w art. 361 k.c. zasada pełnej kompensację szkody, sprowadza się zatem do wyrównania powstałej szkody, polegające na przywróceniu majątku poszkodowanego do stanu sprzed wystąpienia szkody.

W przypadku szkody komunikacyjnej stratą będą więc przede wszystkim koszty poniesione przez poszkodowanego związane z naprawą pojazdu lub zakupu pojazdu porównywalnego, na powypadkowe badanie techniczne, holowanie, czy na wynajem pojazdu zastępczego, ale także inne przedmioty, które uległy uszkodzeniu w wyniku zdarzenia drogowego oraz w pewnych przypadkach utrata wartości handlowej pojazdu.

W zakresie utraconych korzyści, odpowiedzialność zobowiązanego polegać będzie w zasadzie na kompensacji utraconych na skutek wypadku zarobków poszkodowanego.

Podsumowując wskazać należy, że wysokość odszkodowania, stanowiąca równowartość poniesionej przez poszkodowanego szkody, ustalana musi być odrębnie dla każdego przypadku. Wobec powyższego koniecznym może okazać się zasięgnięcie opinii prawnika (adwokat lub radca prawny).